Beneficjenci doceniają przede
wszystkim fachowość pracowników Agencji (ponad 85 proc.), możliwość kontaktu
telefonicznego z biurami powiatowymi i oddziałami regionalnymi (80 proc.) oraz
dostępność placówek (ponad 75 proc.).
Badanie przeprowadzone w całej
Polsce na reprezentatywnej próbie mieszkańców wsi wskazuje jednocześnie, że w
stosunku do roku poprzedniego spadła liczba osób niezadowolonych z pracy ARiMR.
Oprócz wspomnianych wysokich
kompetencji pracowników, dobrego kontaktu telefonicznego i godzin otwarcia
placówek, Agencja doceniana jest za sprawnie przeprowadzaną cyfryzację.
Beneficjenci pozytywnie oceniają możliwość złożenia wniosku przez aplikację
eWniosekPlus (ponad 74 proc. wskazań „bardzo dobrze” i „dobrze”), łatwość jej
obsługi (68 proc.), a także przejrzystość i łatwość zrozumienia wniosku o
wsparcie w ramach PROW 2014-2020 (66 proc.).
Wyniki te świadczą o coraz
powszechniejszej na wsi wiedzy o internecie i coraz większej swobodzie
poruszania się rolników w cyfrowej rzeczywistości. Duży wpływ na tak dobrą sytuację
ma zaangażowanie pracowników Agencji – informatyków, którzy stworzyli przyjazną
i intuicyjną aplikację, ekspertów odpowiedzialnych za szkolenia z jej obsługi
czy pracowników biur powiatowych służących pomocą techniczną przy wypełnianiu
wniosku na miejscu. Jednocześnie chcemy zapewnić, że ARiMR będzie kontynuowała cyklicznie
szkolenia dla rolników, które upowszechniają wiedzę o tym, jak korzystać z
informatycznych narzędzi ARiMR.
Jak wskazują wyniki raportu, prawie
wszyscy beneficjenci ARiMR (ok. 96 proc.) znają agencyjną stronę internetową www.arimr.gov.pl, a 80 proc. z nich
pozytywnie ocenia funkcjonowanie portalu.
Z badania wynika również, że zarówno
mieszkańcy obszarów wiejskich, jak i sami rolnicy informacje o działalności
ARiMR chcieliby pozyskiwać przede wszystkim bezpośrednio od pracowników ARiMR w
placówkach Agencji (odpowiednio: ok. 30 proc. i ok. 44 proc.) oraz ze strony
internetowej ARiMR (odpowiednio: blisko 26 proc. i blisko 38 proc.).
Zapytani o to, co należałoby
poprawić w funkcjonowaniu Agencji, respondenci wskazywali potrzebę szerszego
rozpowszechniania informacji o jej ofercie, bliższą współpracę z gminą i powszechniejsze
udzielanie konsultacji indywidualnych.
Badanie zrealizowane zostało w
okresie sierpień - grudzień 2020 r. przez konsorcjum firm: Grupa BST i
EU-Consult na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.